Den totala förmörkelsen 1970 syntes över NASA:s permanenta observatorium – för första gången någonsin.

NASA firar århundradets solförmörkelse

I takt med att sommarens spektakulära förmörkelse närmar sig uppmärksammar NASA en liknande händelse för nästan 50 år sedan, som blev känd som ”århundradets solförmörkelse”.

15 mars 2017 av Nanna Vium

Forskare och astronomiintresserade världen över värmer nu upp inför en av de mest spektakulära förställningar naturen har att bjuda på: Den totala solförmörkelse som inträffar över USA i augusti 2017.

Det gör även rymdorganisationen NASA, som med anledning av den förestående begivenheten har dykt ned i arkiven och hittat bilder och videosekvenser från vad som av somliga kallas ”århundradets solförmörkelse”.

Den totala förmörkelse som inträffade över USA den 7 mars 1970.

I videon kan du se själva förmörkelsen, som den skildrades av CBS News den 7 mars 1970.

FÖLJ MED OSS TILL ÅRETS ASTRONOMISKA SPECIALFÖRESTÄLLNING

Missa inte årets stora astronomiska föreställning.

>> Följ med på en unik resa till den totala solförmörkelsen i USA.

”Det är en fantastisk möjlighet och en chans att se universum förändras omkring dig”, säger Jay Pasachoff, som är astronom vid Williams College i Massachussets.

Raketsonder skickades iväg

Förmörkelsen var speciell inte enbart för att den förflyttade sig hela vägen längs den amerikanska östkusten.

Det var även första gången en total solförmörkelse syntes rakt ovanför ett permanent observatorium – NASA:s Wallops Station, som i dag heter Wallops Flight Facility.

Det gav både NASA och en rad andra forskningsinstitutioner en unik möjlighet att på nära håll undersöka det spektakulära astronomiska fenomenet före, under och efter att månen rörde sig in över solskivan.

Hela 32 raketsonder skickades under förmörkelsen iväg från Wallops-stationen för att på nära håll undersöka solaktiviteten.

Mellan 12000 och 14000 personer vallfärdade längs hela den amerikanska östkusten för att bevittna den spektakulära förmörkelsen och se raketsonderna fara iväg.