Varför är norrsken oftast grönaktigt?

Solen sänder ut stora mängder laddade partiklar i världsrymden, och en del av dem fångas i jordens magnetfält. I synnerhet nära polerna kolliderar partiklar med atomer eller molekyler i jordens atmosfär. Resultatet av dessa kollisioner kan ses som norrsken. Norrskenets färg beror på vilka atomer eller molekyler som de laddade partiklarna från solen träffar. Ofta är det syreatomer på lite mer än 100 kilometers höjd, och dessa kollisioner ger upphov till det gröna norrskenet. På denna höjd har solljuset spjälkat en del av atmosfärens syre till fria syreatomer, och när en laddad partikel från solen träffar en syreatom, för kollisionen upp en elektron i atomen till ett högre energitillstånd. När elektronen sedan hoppar tillbaka till ett lägre energitillstånd, utsänds ljus av mycket specifika våglängder, närmare bestämt den karaktäristiska gul-gröna färgen. Träffas syreatomer högre upp i atmosfären, kan det ge en lite annorlunda reaktion, så att det utsänds rött ljus, och om partiklarna träffar kväve närmare jorden kan det ge lila norrsken. Norrsken med olika färg kommer alltså ofta från olika höjd.