NASA sun_01

Solen exploderar

The sun

Soltornador: Gammal solgåta löst

Gigantiska soltornador värmer upp solens atmosfär

30 maj 2013

I åratal har astrofysiker undrat över varför det yttersta lagret av solens atmosfär – den så kallade koronan med en temperatur på cirka 2000000 grader Celsius – är så mycket varmare än de 5000 graderna på solens yta. Rationellt sett borde ytan vara varmare, då den ligger närmare solens glödande kärna.

Nu anser sig forskare vid Universitetet i Oslo slutligen ha löst gåtan. Svaret är att gigantiska tornador hela tiden pumpar energi från solens yta till koronan och därmed ser till att solens yttersta atmosfär uppnår en extremt hög temperatur.

Forskarnas slutsats bygger bland annat på högupplösta bilder från NASA-sonden Solar Dynamics Observatory (SDO) och det svenska 1-m-solteleskopet (SST) på Kanarieöarna. Bilderna visar bland annat 14 magnetiska tornador, som sträcker sig hela vägen från solens yta till koronan.

Soltornador med plasma och magnetisk energi

De gigantiska tornadorna liknar i stora drag sina motsvarigheter på jorden men består av glödhet plasma och magnetisk energi. De är nästan 3000 kilo- meter höga och spinner med en hastighet av cirka 300000 kilometer i timmen. Forskarna uppskattar att cirka 11000 tornador hela tiden härjar solens yta.

Enligt experter kan en bättre förståelse av soltornador skapa grundvalen för ny energiproduktion på jorden. "Kan vi förstå hur naturen värmer upp magnetiserat plasma, kan vi en dag kanske använda den nödvändiga tekniken för att producera gratis, ren och grön energi", menar solfysikern Robertus Erdélyi vid University of Sheffield.

Vill du veta mer om solen?

Se vårt stora tema med bilder, quiz och massor att läsa. Besök soltemat