NASA sun_01

Solen exploderar

Solar Core

Solens inre kan avslöja solvindar

Detaljerade satellitbilder ger en ny bild av solens plasma.

5 maj 2014

Modellerna är osäkra

Astrofysikerna följer solaktiviteten för att kunna förutsäga klimatförändringar och solvindar som slår ut kommunikationssatelliter och annan elektrisk utrustning. De modeller som astrofysikerna använder har dock visat sig vara osäkra och nu vet forskarna varför:

Satellitbilderna av solens yta, som modellerna baseras på, är otillräckliga. Nya, 16 gånger mer detaljerade bilder från NASA:s satellit Solar Dynamics Observatory, visar att solens inre uppför sig annorlunda än vad man har antagit.

Nya kunskaper om aktivitet på solen

Under solens yta rör sig magnetisk plasma fram och tillbaka mellan de två polerna som en slags inre dynamo. Vart elfte år når solaktiviteten sin topp och polerna byter plats. Forskarna har hittills trott att plasman rör sig från ekvatorn mot polerna i en enkel cirkelrörelse. Men de nya bilderna, som NASA:s satellit tagit var 45:e sekund under två års tid, visar att plasman i solens inre rör sig i cirkelrörelser i två skikt.

Astrofysikerna från The Hansen Experimental Physics Laboratory, NASA och Stanford University har analyserat bilderna och arbetar nu med att rätta till modellerna så att de i framtiden kan förutsäga solaktiviteter och solvindar med större precision.