NASA sun_01

Solen exploderar

NASA:s solkikare Atmospheric Imaging Assembly stirrar oavbrutet på Solen. Instrumentets fyra teleskop har tillsammans tagit över 100 miljoner bilder av allt från solfläckar till stora solutbrott.

26 januari 2015 av Carsten Nymann

Rymdorganisationen NASA:s solobservatorium hänger i omloppsbana 35 000 kilometer över Jorden och utför en uppgift som skulle gett de flesta av oss huvudvärk.

Ända sedan uppskjutningen 2010 har instrumenten på satelliten Solar Dynamics Observatory nämligen stirrat oavbrutet på solen.

Kronjuvelen bland instrumenten är "Atmospheric Imaging Assembly (AIA)", som har tagit över 100 miljoner bilder av solen.

AIA använder fyra teleskop, som var 12:e sekund samarbetar om att ta åtta bilder av solen vi tio olika våglängder.

Solen i ultrahög upplösning

Den höga frekvensen gör det möjligt för astrofysikerna att observera händelser djupt inne i solens korona i absolut högsta upplösning.

Koronan är det yttersta lagret av solens atmosfär och består bland annat av plasma (joniserade gaser), som solen skickar ut.

Koronan ser ut som det ligger nära solen, men den sträcker sig miljoner av kilometer ut i rymden.

Galleri med de bästa bilderna av solen

På grund av att själva solen sänder ut så mycket ljus kan koronan endast ses från jorden vid solförmörkelser.

AIA:s teleskop klarar dock av att fotografera solen i detalj närsomhelst från sin position högt över jordytan.

I galleriet ovan har NASA valt ut en liten serie av några av de mest uppseendeväckande bilderna av solen.

Solen exploderar och skapar polarsken