sun electric blanket

Se strömskiktet från solen fladdra

Elektriska partiklar från solen fortplantar sig genom hela solsystemet.

4 december 2013 av Erik Wied

Strömskiktet är en våg av laddade partiklar som utgår från solens ekvator. Det roterande magnetfältet runt solen skapar skiktet som breder ut sig genom hela solsystemet och registreras ända ute vid Voyager-sonderna på den andra sidan av Plutos bana.

Hos oss på jorden har strömskiktet en tjocklek på cirka 10 000 kilometer. Normalt märker vi inte mycket av den svaga strömmen i skiktet men vid en av solens polvändningar som i slutet av 2013 blir rörelserna i strömskiktet våldsammare. Det kan resultera i störningar i radiokommunikationen och gps-systemet.

8 års rörelser på 2 minuter

Rörelserna i strömskiktet är långsamma. Men i videon har åtta års rörelser komprimerats till två minuter, så att man får en känsla av hur skiktet rör sig. Lägg märke till hur jorden flera gånger försvinner in och ut ur skiktet när den rör sig runt solen i motsatt riktning.

I videon visas endast de fyra innersta planeterna (Merkurius, Venus, jorden och Mars), men skiktet breder ut sig genom hela solsystemet.