solar storm expert

Neutroner kan varna för solstormar

Ett nytt förvarningssystem kan varna astronauter tre timmar före en solstorm.

24 oktober 2012

Solstormar kan vara fatala för astronauter i rymden, men nu har ett forskarlag vid Chugnam National University i Sydkorea utvecklat ett system, som kan ge astronauterna tre timmars förvarning.

Solstormar består av partiklar, som härrör från gigantiska explosioner på solen. De snabbaste av dem rusar genom rymden med nära ljusets hastighet. När människor bestrålas med dessa svärmar av partiklar riskerar de i värsta fall att dö.

Forskarna har utgått från att det alltid anländer en mindre portion partiklar från en solstorm innan flertalet av partiklarna kommer. Den lilla förtruppen av partiklar är snabbare och når därför fram till jorden före de lite långsammare men på intet sätt ofarliga partiklarna.

De första partiklar som kommer är protoner. När de träffar en luftmolekyl i jordens atmosfär, sprängs de i mindre bitar, som i sin tur träffar andra luftmolekyler. Som ett resultat av denna aktivitet bildas neutroner.

På Sydpolen står två instrument, som registrerar dessa neutroner. Forskarna kan därmed beräkna hur mycket energi som finns i de första partiklarna och räkna sig fram till energin i de långsammare partiklarna. De kan därför uppskatta tidsskillnaden mellan de båda grupperna av partiklar. Denna tidsskillnad kan vara upp till tre timmar.

Med detta förvarningssystem kan astronauter hinna söka skydd för solstormen bakom en sköld, medan piloter som flyger över polerna får tid att gå ned på lägre höjd.