Solen top

NASA kan ha löst solens gåta

Med hjälp av bilder från satelliten IRIS är NASA nära att lösa ett av solens äldsta mysterier: varför atmosfären är flera hundra gånger varmare än ytan.

13 december 2016 av Nanna Vium

Om du står vid ett bål och börjar svettas är den mest logiska reaktionen att ta ett steg bakåt, där temperaturen är lägre.

Den logiken fungerar emellertid inte kring solen.

Där är den yttre atmosfären, den så kallade koronan, uppemot 500 gånger varmare än själva ytan, som har en temperatur av ”endast” omkring 5500 grader Celsius.

Den temperaturskillnaden är ett mysterium, som har vållat forskare huvudbry ända sedan den upptäcktes på 1940-talet.

Tack vare NASA-satelliten IRIS är de nu nära en lösning.

>>Upplev svart sol över sydstaterna när en total solförmörkelse inträffar i USA. Läs mer här.

Satellit granskar solens atmosfär

I videon kan du lära dig mer om en av solens äldsta gåtor.

IRIS, Interface Region Imaging Spectograph, skickades upp i juni 2013 för att granska solens korona och de komplicerade processer som utspelar sig kring solens yta.

Nu visar UV-bilder från satelliten att den höga temperaturen i koronan sannolikt beror på värmebomber orsakade av solens många kaotiska magnetfält.

Magnetfält skapar värmebomber

”Vi kunde se hur värmen for upp och ned i koronan” säger forskningsledaren Paola Testa vid Harvard-Smithsonian Centre for Astrophysics.

Det är i linje med tidigare modeller från Oslo, som också visar att magnetfälten orsakar värmebomber.

Forskare understryker dock att det kan finnas andra mekanismer. Den nya upptäckten kan dock bli en viktig bit i ett mer än 60 år gammalt astrofysiskt pussel.