Sonden, som är ungefär lika stor som en bil, ska skickas upp i omloppsbana runt solen på ett avstånd av 6,5 miljoner kilometer från ytan.

© NASA/Johns Hopkins

Nasa blixtinkallar till presskonferens: Ska närma sig solen

Under onsdagseftermiddagen presenterar Nasa detaljerna för ett nytt uppdrag som ska ta mänskligheten närmare solen än någonsin tidigare.

31 maj 2017 av Nanna Vium

Just nu arbetar Nasa med planerna inför ett uppdrag där man för första gången någonsin ska skicka en sond ända in i solens atmosfär.

Det skriver den amerikanska rymdfartsorganisationen i ett pressmeddelande.

Uppdragets detaljer ska avslöjas under en presskonferens som direktsänds från University of Chicago klockan 17.00 onsdag, svensk tid.

Du kan följa presskonferensen via Nasas egen kanal HÄR.

Brutal värme väntar

Se mer om Solar Probe Plus i videon här.

>> ECLIPSE2017 - Ett fåtal biljetter kvar: Missa inte den unika händelsen som etsar sig fast på näthinnan för alltid. Boka din plats med en gång.

Uppdraget, som har fått namnet Solar Probe Plus, planeras dra igång sommaren 2018 då sonden skickas upp för att befinna sig i kretslopp runt solen under en sjuårsperiod på ett avstånd av 6,5 miljoner kilometer från solens yta.

Det är det närmaste vi någonsin har varit vår stjärna. Det innebär även att rymdfarkosten kommer att utsättas för sådan brutal värme och strålning som aldrig tidigare har uppnåtts i rymdfartens historia.

Följ nedräkningen och läs mer om det glödheta uppdraget här.

Utforskar förödande stormar

Målet med Solar Probe Plus är bland annat att granska solens yttre atmosfär och lösa några av de fortfarande olösta gåtor som omger stjärnors fysik.

Forskarna hoppas också att data från sonden kan förbättra vår kunskap om de så kallade solstormarna som kan förstöra jordens magnetfält och slå ut satelliter, elförsörjning och kommunikation.