Solen truer missioner til Mars

Marsuppdrag hotas av solen

Både Nasa och det privata initiativet Mars One kommer att skicka människor till Mars. Men nya beräkningar visar att solen kan sätta stopp för uppdragen.

5 januari 2015 av Anne Lykke

I en nyligen publicerad vetenskaplig artikel har forskare från University of New Hampshire i USA räknat ut att solen kan hindra kommande bemannade rymdresor – exempelvis till Mars.

Flera organisationer satsar benhårt på att skicka människor till Mars, såsom Nasa och det privata initiativet Mars One.

En rymdresa till Mars innebär flera månaders resa i ett rymdskepp där astronauterna inte skyddas av jordens magnetfält eller dess atmosfär. Ute i rymden påverkas människan kraftigt av solen – och det är här problemen uppstår.

Vinden från solen skyddar astronauter

Nya undersökningar visar att solens aktivitet är ovanligt låg nu och sannolikt kommer att minska ännu mer i framtiden. Så låg aktivitet som det är nu har faktiskt inte registrerats på över 100 år.

En låg aktivitet från solen betyder svagare solvindar. Tidigare har vindarna från solen varit starka och förhindrat farlig kosmisk strålning att nå den inre delen av solsystemet. Men en svag solvind innebär att fler farliga strålar når ut till planeterna, exempelvis Mars.

Medan jorden skyddas av sin atmosfär och sina magnetfält kommer astronauter som befinner sig ute i rymden att bombarderas av strålar från solen – både radioaktiv strålning och flera typer av elektromagnetisk strålning.

Mars skyddar inte mot strålning från solen

En tur till Mars tar ungefär ett halvår med dagens rymdfärjor, men med den starka strålningen från solen kommer astronauter enbart att kunna befinna sig åtta till tio månader i rymden i framtiden. Därför skulle en tur och returresa på över ett år innebära en stor risk för strålningssjuka.

Medan Nasa planerar för att frakta människor tur och retur till Mars erbjuder Mars One endast sina astronauter en enkelbiljett.

Mars One-astronauterna kommer inte att utsättas för en dödlig dos strålning från solen i rymdfärjan. Men väl som Marsinvånare skulle de förmodligen – även om de skyddar sig mot solen– utsättas för mycket stora doser strålning under ett helt liv på Mars.

Mars One: Vanvett eller visionärt?

De ansvariga bakom Mars One hävdar att människan kan överleva på Mars med dagens existerande teknik.

I den stora artikeln Enkelbiljett till Mars kollar vi fakta och granskar de utmaningar som de nya Marsinvånarna kommer att möta. Läs artikeln här:

Vår möjliga tid i rymden kortas

Aktiviteten från solen minskar och det medför att mängden skadlig strålning ökar. Den tid som en människa kan befinna sig i rymden utan att dö av strålningen kommer därför att förkortas med tiden – enligt beräkningar med helt upp till 20 procent.

IDAG: 300 DAGAR En 30-årig kvinna kan i dag befinna sig 300 dagar ute i rymden.

I FRAMTIDEN: 240 DAGAR I framtiden kommer kvinnan att kunna befinna sig cirka 20 procent kortare tid ute i rymden, det vill säga 240 dagar (cirka åtta månader).