Hur långt bortsyns solen?

Hur långt bort från solsystemet måste man, innan solen inte längre kan anas?

1 september 2009

I princip kan solen ses oändligt långt bort, eftersom ljus inte kan försvinna, om det får lov att röra sig obehindrat genom universum utan att möta interstellärt stoft. I praktiken beror det givetvis på vilka resurser eventuella iakttagare har till sitt förfogande. Föreställer man sig att en främmande civilisation har instrument som de bästa som finns på jorden, är svaret att solen syns på ett avstånd, som motsvarar Vintergatans diameter, alltså cirka 100000 ljusår. Det betyder att man kan få syn på solen från motsatta änden av vår lokala galax. Har man däremot bara ögat att se med, är situationen annorlunda. På solsystemets yttersta planet, Pluto, är solen fortfarande himlens klaraste stjärna, men dess ljusstyrka har redan minskat så mycket att den påminner om andra stjärnor. Befinner man sig på någon av de närmaste grannstjärnorna på ett avstånd av fyra-fem ljusår, särskiljer solen sig inte överhuvudtaget utan är bara precis synlig.