Sollisten

10 saker du inte visste om solen

Den susar fram i 800000 km/h, innehåller alla färger, och så är det en ren lyckoträff att den kan förmörkas. Vi har samlat en rad fakta om vår livgivande stjärna solen.

5 maj 2017 av Babak Arvanaghi

1. Vår egen G2V

Centrum i vårt solsystem är en stjärna som klassificeras som en G2V – även kallat en gul dvärg.

I förhållande till andra stjärnor är gula dvärgar, däribland solen, genomsnittliga till sin storlek. Vår stjärna lyser klarare än 85 procent av de andra stjärnorna i Vintergatan. Med en ålder på cirka 4,6 miljarder år är den medelålders – alltså nästan halvvägs genom sitt liv som gul dvärg.

MISSA INTE DEN PERFEKTA SOLFÖRMÖRKELSEN

Upplev en av de mest spektakulära skådespel som naturen har att erbjuda:

Den totala solförmörkelsen som äger rum i USA den 21 augusti för första gången på nästan fyra decennier.

>> Ett fåtal biljetter kvar: Missa inte den unika händelsen som etsar sig fast på näthinnan för alltid. Boka din plats med en gång.

”Det är en fantastisk möjlighet och en chans att se universum förändras omkring dig”, säger Jay Pasachoff, som är astronom vid Williams College i Massachussets.

2. Flera miljoner klot

Om solen varit ihålig hade den kunnat fyllas med 960000 jordklot. Om vi föreställer oss att kloten vore formade så att de inte hade någon luft kvar när de stoppades in i den ihåliga solen skulle det emellertid finnas plats för 1,3 miljoner klot.

Eller så skulle man kunna platta till 11990 jordklot och få deras yta att täcka hela solens yta.

3. Förmörkelser är en lyckoträff

Vid en solförmörkelse placerar månen sig mellan solen och jorden och skymmer solens ljus. Att solförmörkelser över huvud taget kan äga rum är en ren lyckoträff.

Solen är 400 gånger större än månen, men månen befinner sig precis 400 gånger närmare jorden än solen. Därför kan den mycket mindre månen täcka hela solens yta.

4. Solen har en bana

Precis som vi kretsar runt solen kretsar solen runt Vintergatans centrum – ett supermassivt svart hål. För vårt solsystem tar det omkring 240 miljoner år att genomföra ett varv runt det svarta hålet.

Det betyder att solen under sitt liv har genomfört 18–20 varv, och att den fullbordat 0,0008 varv under den tid människan har existerat.

>> Är du säker på att du inte vill uppleva den perfekta solförmörkelsen från första parkett? Boka din plats innan det är för sent.

5. Varmast på hög höjd

Solens yta har en temperatur av omkring 5500 °C. Det är varmt, men långtifrån de temperaturer som råder i yttre delen av stjärnans atmosfär – koronan. Där når temperaturen mellan en och tre miljoner grader.

Det är dock småpotatis i förhållande till stjärnans kärntemperatur, som håller vansinniga 15 miljoner grader.

6. Hög matchvikt

Solen väger 1989000000000000000000000000000 kilo – cirka 332946 gånger så mycket som jorden. Utöver att vara centrum i vårt solsystem är solen det klart tyngsta objektet. Faktum är att den utgör 99,8 procent av all massa i solsystemet.

Större delen av de resterande 0,2 procenten står Jupiter för, och därmed utgör jorden endast en bråkdel av en bråkdel av massan i solsystemet.

Sex tiomiljardedelar av solens vikt kommer av stjärnans innehåll av guld – totalt cirka 1200000000000000000000 kilo.

7. Ett perfekt klot

Ett forskarlag vid University of Hawaii lyckades år 2012 mäta skillnaden mellan solens diameter vid ekvatorn och vid polerna. Trots att solen är 1,4 miljoner kilometer i diameter är skillnaden mellan det lodräta och det vågräta snittet endast cirka 10 kilometer.

Om solen krymptes till en badbolls storlek skulle det innebära att skillnaden mellan diametern vid ekvatorn och vid polerna skulle vara mindre än tjockleken av en människas hårstrå. Det gör solen till det mest perfekta naturligt skapade klot vi någonsin har observerat.

8. Den är helt vit

Från jorden ser solen ut att vara gul. Det beror emellertid på att vår atmosfär stoppar en del av de färggivande fotoner vår stjärna avger. Om vi observerade solen från rymden skulle den vara vit.

Faktum är att solen innehåller fotoner i samtliga kända färger. Det ser man bland annat i regnbågar och när ljuset bryts genom ett prisma.

>> Få en unik sommarupplevelse som du kan dela med vänner och familj i många år framöver. Boka din plats med en gång.

9. Lyser kraftigare för varje år

I solens kärna pågår en fusionsprocess, då väte blir till helium. I takt med att det bildas mer helium lyser solen allt kraftigare – tio procent kraftigare per en miljard år.

Om en miljard år lyser vår stjärna så kraftigt att allt vatten på jordens yta kommer att förångas, och livet som vi känner det kommer att upphöra.

10. Om fem miljarder år är det slut

När vår stjärna blir dubbelt så gammal som den är nu, har den förbrukat allt sitt väte, och i stället kommer den att omvandla helium till kol. Det får solen att expandera och övergå till att vara en röd jätte.

Merkurius och Venus kommer att slukas av solen, och möjligen ryker även jorden.

>> Är du säker på att du hellre vill följa den perfekta solförmörkelsen hemma från soffan? Boka din biljett nu – innan det är för sent.

Efter 100 miljoner år som röd jätte har solen förbrukat all sin energi och drar sig då samman igen. Den slutar sina dagar som en vit dvärg – en kompakt klump med en massa hälften så stor som solens och en storlek motsvarande jordens.

Källor: NASA, Space.com, The Guardian, Wikipedia, Universe Today, The Guardian.