Saturn_solar system theme

Saturnus: Gasplaneten med de vackra ringarna

Visste du att planeten Saturnus är en gasplanet? Och att Saturnus ringar består av is, mindre stenar och stoftpartiklar? Läs fler fakta om Saturnus här på sidan.

5 maj 2014 av Lone Djernis Olsen

Planeten Saturnus

Planeten Saturnus är den andra av de stora gasplaneterna i det yttre solsystemet. Planeten är speciellt känd för de vackra ringar som omger den.

Saturnus är en gasplanet och har därmed ingen fast yta. Den består först och främst av väte och helium, men har möjligtvis en fast inre kärna av järn, nickel och olika stenarter. Planeten har en svag gul färg på grund av ammoniakkristaller i dess övre atmosfär.

På Saturnus blåser kraftiga vindar med hastigheter på upp till 1800 km/h. Det är snabbare än på Jupiter, men inte så snabbt som på Neptunus.

Saturnus ringar

Saturnus omges av ett vackert ringsystem, även känt som Saturnus ringar. Ringarna består av is, mindre stenar och stoftpartiklar. De är nio hela ringar och tre brutna ringar som inte når hela vägen runt. Ingen vet hur ringarna har uppstått, men mycket tyder på att de har varit där sedan kort tid efter Saturnus bildades.

Läs mer om de andra planeterna i solsystemet.

Sonder hittar vatten på Saturnus måne

1980 och 1981 flög de två Voyager-sonderna som de första tätt förbi Saturnus och skickade hem bilder av Saturnus ringar, själva planeten och dess största måne Titan. 2004 ankom Cassini-sonden till Saturnus och lade sig i omlopp runt planeten. Cassini hittade bland annat en ny ring runt Saturnus.

Därutöver upptäckte sonden att det fanns flytande vatten under isen på Saturnus måne Enceladus. Det fick många forskare att sätta Enceladus på listan över främmande klot där det möjligtvis kan finnas liv.

Sjöar på en annan måne

2005 skickade Cassinifartkosten ned den lilla sonden Huygens på Saturn största måne Titan. Titan är större än planeten Merkurius och den är den enda månen i solsystemet som har en atmosfär. Tidigare hade Cassini skickat hem bilder av berg samt sjöar av flytande kolväten på Titans yta. Huygens gjorde mätningar av atmosfären på väg ned och skickade bilder från ytan.

Fakta om Saturn