Starshade 2 2014/12

Rymdblomma hittar planeter i fjärran

En skugga för stjärnorna gör dem synliga för astronomerna.

23 juli 2014 av Karen Grubbe

I jakten på planeter utanför solsystemet skissar Nasa nu på ett ambitiöst projekt: Starshade (stjärnskugga) – en gigantisk solros i rymden. Stjärnskuggan ska blockera stjärnornas bländande ljus, som ofta medför att planeter i kretslopp runt en stjärna inte syns.

Tillsammans med ett rymdteleskop skulle skuggan göra det möjligt för teleskopet att observera planeter som kretsar runt omkring mycket avlägsna stjärnor.

”Kronblad” ska skärma av ljuset från stjärnor

Hemligheten bakom stjärnskuggan, som utvecklad har en diameter av 34 meter, är dess "kronblad". Bladens kanter är specialkonstruerade för att reducera ljusets avböjning. Skuggan är mörk och därmed en perfekt observationsplats.

Stjärnskuggan positionerar sig själv i rymden och kan antingen skickas upp med ett teleskop eller på egen hand. Enligt astronomerna kan den exempelvis användas tillsammans med James Webb-teleskopet, som ska skickas upp år 2018.

Stjärnskuggan ska enligt forskarna göra det möjligt för teleskop att se och fotografera planeter som är lika stora som jorden och befinner sig många ljusår bort.

Se hur Starshade fungerar