Første nærbillede af pluto

Förbluffade forskare: Pluto är täckt av berg

Nasa-sonden New Horizons har skickat hem de första närbilderna från Pluto till jorden. Bilderna visar överraskande nog att dvärgplanetens yta är täckt av kilometerhöga berg.

16 juli 2015 av Babak Arvanaghi

Taggiga toppar och djupa dalar präglar de första höupplösta närbilderna av dvärgplaneten Pluto någonsin.

NASA-sonden New Horizons har fotograferat Pluto och månen Charon och nu går begeistrade astronomer och fysiker igenom de omfattande datamängderna som kommer in från rekordsonden 4,8 miljarder kilometer från jorden.

New Horizons-bilder överraskar

Och de bergrika motiven överraskar forskarna: Enligt Nasas geologer är de upp mot 3,5 km höga berg som Nasa-sonden har fotograferat, troligtvis högst 100 miljoner år gamla – vilket är mycket lite i astronomisk skala.

Sonden har tidigare tagit den här bilden av Pluto.

New Horizons tvingar forskare att tänka i nya banor

Plutos yta, som sonden just nu fotograferar och mäter, består främst av metan och fryst nitrogen, men de två ämnena är inte tillräckligt starka för att bilda berg. Nu spekulerar forskarna i om de i stället består av fryst vatten.

Den nya informationen betyder att geologerna får omvärdera hur berg skapas i iskalla världar. Fram till nu har den härskande teorin varit att berg i isiga områden, till exempel gasplaneternas månar, uppstod genom gravitationspåverkan från den stora planet de kretsar runt. Pluto är inte utsatt för gravitationspåverkan på samma sätt.

New Horizons tar bilder till pussel

Närbilden togs en och en halv timme innan New Horizons var närmast den isiga världen. New Horizons skickar hela tiden tillbaka fler bilder och tillsammans kommer de att bilda en större bild av Plutos yta.

Det har tagit New Horizons nio år att komma fram till Pluto. Läs mer om resan här: