Pluto

Första rymdsonden når Pluto

Efter tio års resa genom vårt solsystem blir Nasas New Horizons den första sonden någonsin som når ändå till Pluto i mitten av juli. Den tar bilder av dvärgplanetens yta och skickar tillbaka överraskande information till jorden.

23 november 2015 av Malene Breusch Hansen

Med en svindlande hastighet på 50?000 km/h kommer rymdsonden New Horizons fram till sitt mål. Efter tio års rymdresa och efter att ha tillryggalagt knappt fem miljarder kilometer flyger sonden förbi dvärgplaneten Pluto på bara 12?500 kilometers avstånd.

Nasa har valt ut bilder från sonden och skapat en animation av den historiska flygningen över Plutos berg och platåer:

Under förbiflygningen arbetar New Horizons instrument för högtryck. På jorden ser Nasas forskare spänt fram emot att ta emot resultaten, men de måste ha tålamod. Först tolv timmar efter förbiflygningen skickar New Horizons den första informationen till Nasa.

Det tar radiosignalerna 4,5 timmar att nå fram

Och de måste vänta ännu längre innan alla data från New Horizons flygning förbi Pluto har nått jorden. Det tar 4,5 timmar för sondens radiosignaler att nå fram och dataförbindelsen är långt ifrån de bredbandshastigheter vi har på jorden. Nedladdningshastigheten är ynka en kbit/s – en vanlig internetförbindelse ligger på 20 Mbit/s eller 20?000 gånger snabbare.

Ändå har sonden redan gett forskarna en massa spännande information om dvärgplaneten. Läs vilka upptäckter forskarna har gjort i Illustrerad Vetenskaps årsbok 2015.

Du kan också läsa om årets största vetenskapliga upptäckter, tekniska bedrifter, medicinska genombrott, häftigaste dramer, uppseendeväckande naturfenomen och viktigaste profiler.

Beställ Illustrerad Vetenskaps årsbok 2015 – på köpet får du en kalender för 2016 med fantastiska foton från vetenskapens värld.