Planet X Cut

Planet X finns – kanske…

Framstående forskare tror fortfarande inte att det är 100-procentigt säkert, men det närmar sig med stormsteg.

31 augusti 2016 av Tobias Hjortkjær Schultz

Indikationerna på att det finns en mörk jätteplanet i vårt solsystem fortsätter att öka.

”Om du vill ha en siffra på det skulle jag säga att jag är säker till 80 procent”, säger Scott Sheppard, huvudförfattaren till en ny studie om den kanske allra största "elefanten" i rymdnördarnas universum.

Mycket som talar för det...

”Jag skulle inte säga att det handlar om ett definitivt bevis ännu, men det finns helt klart en hel del i solsystemet som skulle få en förklaring om det existerar en jätteplanet där ute”, säger Scott Sheppard från Carnagie Institution for Science i Washington DC, USA.

Uttalandet gjordes i en intervju på Space.com, en mycket väl ansedd hemsida för rymdnördar .

Nytt i skolböckerna

Det var Scott Sheppard som 2014, tillsammans med sin kollega Chadwick Trujillo, påpekade för första gången att framtidens skolböcker om solsystemet möjligtvis borde ett tillägg om ännu en stor planet i det yttersta av solens magnetfält.

De två rymdforskarna har studerat de kraftigt elliptiska omloppsbanorna av två små – men synliga – objekt i den yttre delen av solsystemet.

Märklig bana

Dvärgplaneten Sedna och en nyligen upptäckt himlakropp som kallas VP113 uppför sig rätt konstigt.

Deras banor runt solen tyder på att de påverkas av en annan himlakropp som – beroende på det faktiska avståndet – bör vara mellan två och 15 gånger större än jorden.

Flera indikationer

Det var de här märkliga omloppsbanorna som ledde in de båda kollegorna på spåret. Och efter det har indikationerna helt enkelt bara ökat, anser de två forskarna som under de två senaste åren har studerat fenomenet från Gemini-observatoriet på Hawaii, USA.

Simulerat omlopp

Sheppard och Trujillo får också stöd från en annan studie som gjorts av astronomerna Konstantin Batygin och Mike Brown från California Institute of Technology. Med hjälp av avancerad datorsimulation av Sednas bana har de senare dragit slutsatsen att Sedna påverkas av ett objekt som är ”cirka 10 gånger så stor som jorden”.

Avlägsen släkting

Planet X får dock, oavsett om den finns eller en, knappast något stor betydelse för det dagliga livet på vår planet eftersom den kanske – eller kanske inte – befinner sig ungefär 600 gånger längre bort från oss än vad solen gör.