Juno-sonden teaserbillede

Nu anländer rymdsonden Juno till Jupiter

Efter en 2,8 miljarder kilometer lång resa anländer rymdsonden Juno nu till solsystemets största planet, Jupiter. Rymdsonden är fullproppad med avancerad utrustning och ska avslöja vad som döljer sig under planetens gåtfulla molntäcke.

27 juni 2016 av Karen Grubbe & Mikkel Meister

Med en hastighet på 250?000 kilometer i timmen har Nasas rymdsond Juno under de senaste fem åren tillryggalagt knappt tre miljarder kilometer och har nu nått fram till gasjätten Jupiter.

Rymdsonden ska utföra den hittills grundligaste närstudien av solsystemets största planet och slutligen avslöja vad som gömmer sig under planetens tjocka molntäcke.

Nio instrument går på upptäcktsfärd

Späckad med avancerade instrument ska Juno under 20 månader gå 32 hela varv runt Jupiter. På vägen ska den agera chefsforskare och bland annat lösa mysteriet kring hur planeten är uppbyggd inifrån och ut.

För den uppgiften är den knappt fyra ton tunga rymdsonden utrustad med nio primära mätinstrument som bland annat omfattar en gravitationsmätare, en vidvinkelkamera, två plasmadetektorer och en magnetometer.

Ger precis bild av planetens inre

Instrumenten är alla skräddarsydda för att undersöka specifika aspekter av Jupiter, som atmosfärens sammansättning, strukturen hos magnetfältet och gravitationsfältet, samt polarljuset.

Tillsammans kan den mycket detaljerade informationen ge astronomerna en precis bild av bland annat planetens inre, som inte är synligt med en kamera.

Klicka dig igenom Juno och lär dig mer om dess supersinnen.

Läs alla detaljer om Nasas rymdsond i vår stora artikel: