Europa og hav2

NASA hittar vatten på Europa

På en stor presskonferens visade NASA i går bevis för att Jupiters måne Europa döljer ett enormt saltvattenshav. Det kan betyda att det finns liv på månen.

27 september 2016 av Babak Arvanaghi

Temperaturen på ytan är – 225 °C och den täcks av ett kilometertjockt lager is. Trots det är Europa den plats där det är troligast att vi hittar liv i vårt solsystem.

På en presskonferens i går lade NASA fram bevis för att Jupiters måne Europa under sitt enorma istäcke sannolikt gömmer på ett flytande saltvattenshav, som påminner om haven på jorden.

Därmed bekräftade rymdfartsorganisationen en teori som länge diskuterats i forskarkretsar.

Gejsrar avslöjar hav

Upptäckten har gjorts med hjälp av Hubbleteleskopet, som i 15 månader har haft blicken riktad mot Europa.

Tre gånger observerade astronomer gigantiska saltvattensgejsrar spruta upp ur isen på den iskalla månen. Gejsrarna sprutade upp vatten 200 kilometer över ytan, innan det tillsynes föll tillbaka och blev till is.

Enligt NASA:s astronomer är det underjordiska havet gigantiskt. Trots att Europa är en aning mindre än vår egen måne räknar astronomerna med att Europas hav innehåller dubbelt så mycket vatten som haven på jorden.

>> Läs mer om Nasas planer på att komma till Europa

Hav kan hysa liv

Fyndet av vattnet kan samtidigt betyda att månen gömmer på organiskt material eller till och med liv. Om vi skickar en farkost till Europa skulle det gå att undersöka det.

Det har tidigare inte betraktats som möjligt, eftersom istäcket är för tjockt för att ta sig genom. Eftersom vattnet sprutar upp på ytan är det emellertid fullt möjligt att undersöka det.

En expedition till Europa kräver dock att farkosten är steril, så att miljön på månen inte kontamineras med organiskt material från jorden.

Också läsa