Europa og hav

Nasa avslöjar överraskande nyhet på måndag

Den amerikanska rymdfartsorganisationen kommer att berätta om en helt ny upptäckt på måndag. Nasa berättar ingen ännu, men avslöjar att det handlar om ”bevis på överraskande aktivitet” på Jupiters måne Europa.

22 september 2016 av Babak Arvanaghi

Ofta när det blir tal om liv någon annanstans i solsystemet riktar man blicken mot Mars. Men nu verkar det som att man ska rikta den betydligt längre bort.

Astronomer har länge spekulerat om huruvida Jupiters fjärde största måne, Europa, döljer ett enormt hav av saltvatten under sitt yttre som är täckt av is.

Nu finns det en del som tyder på att spekulationerna stämmer. Nasa har meddelat att de tänker hålla en presskonferens på måndag, där bevis på ”överraskande aktivitet på Europa" kommer att presenteras.

>> Läs mer om Nasas planer på att komma till Europa

Hav kan rymma liv

Europas yta är täckt av ett kilometertjockt täcke av is som är svårt att se igenom. Att astronomer trots det tror att det gömmer sig ett hav under isen beror på tre faktorer:

Tidigare i år genomförde forskare från Nasas Jet Propulsion Laboratory en studie som visade att om det underjordiska havet finns så kommer det att påminna mycket om våra egna hav.

Det kommer att innehålla tillräckligt med syre och väte för att kunna hysa liv.

Hubble riktat mot Europa

Bakgrunden till presskonferensen är att Hubble-teleskopet har siktet inställt på Europa, men det är inte troligt att teleskopet kan se spår av liv.

Det mest sannolika scenariot är därför att Nasa bekräftar existensen av ett enormt hav av flytande saltvatten.

>> FÖLJ PRESSKONFERENSEN LIVE: Måndag klockan 20 svensk tid