Ganymedes, Jupiters måne

Meteoritskur formade Jupiters omaka tvillingar

Planetologer tror sig nu ha löst mysteriet med uppkomsten av Jupiters två helt olika månar.

10 juni 2010

De båda Jupitermånarna Ganymedes och Callisto är nästan lika stora, men med undantag av det är de olika som natt och dag. Medan Ganymedes är en riktig måne med sitt eget magnetfält, är Callisto bara ett klot av is och sten.

Skillnaden beror på att Ganymedes har utsatts för en betydligt större värmepåverkan än Callisto, men orsaken till detta har hittills varit en gåta. Nu menar planetforskare vid Southwest Research Institute i Boulder i Colorado att de hittat förklaringen.

Månarna bildades då solsystemet för 3,9 miljarder år sedan bombarderades av en skur av kometer och asteroider, menar forskarna.

Callisto, Jupiters måne

Då de återskapade skuren i en datormodell, kunde de iaktta hur Jupiter med sin stora massa attraherade många av de förbipasserande kometerna och asteroiderna.

Ganymedes kretsar närmast Jupiter, så på vägen mot planeten stötte himlakropparna oftare in i Ganymedes än i Callisto, och det tillförde Ganymedes betydligt mer energi. Helt exakt tillfördes Ganymedes 3,5 gånger mer energi än Callisto – mer än nog för att Ganymedes is skulle börja smälta.

När isen smälte, frigavs dess innehåll av sten och klippmaterial och började sjunka in mot Ganymedes kärna. Där drev värme från de radioaktiva stenarna ut järnet ur dem och bildade en flytande kärna, som kunde upprätthålla ett magnetfält.

Forskarnas datormodell visar att medan dessa markanta förändringar skedde på Ganymedes, så förblev Callisto i det närmaste helt oförändrad.