Vad är skillnaden mellan en meteor och en meteorit?

Marken skakade när en eldkula lyste upp natthimlen över Finland förra veckan och väckte invånarna med en enorm smäll. Trots att meteorer bara är små stenar sätter de igång våldsamma krafter när de tar sig in i jordens atmosfär.

21 november 2017

Natt förvandlades till dag när en meteor brakade in på natthimlen över Lappland i Finland förra veckan.

Invånarna i regionen badade i ljus i flera sekunder och det hördes en explosion när eldkulan visade sig på himlen.

Flera personer lyckades fånga meteoren på film.

Meteoren kan ha varit en del av meteorsvärmen Leoniderna som träffar jorden varje år i mitten av november.

Leoniderna härstammar från kometen 55P/Tempel-Tuttle som korsar jordens bana vart 33:e år. De små resterna visar sig som stjärnfall när de hamnar i jordens atmosfär.

GÅ PÅ UPPTÄCKT I UNIVERSUM med en prenumeration på Illustrerad Vetenskap

Några andra personer lyckades fånga meteoriten från andra vinklar, så att man kan se hur den enorma stenen brinner upp över jorden.

En meteor är detsamma som ett stjärnfall, alltså ett ljusfenomen på himlen. En meteorit är däremot ett mer handgripligt fenomen, nämligen en sten, som fallit ned från himlen.

De båda fenomenen är naturligt nog nära förknippade.

En meteor utlöses av att ett objekt från himlen tränger in i ordens atmosfär. Eftersom hastigheten hos den typen av objekt måste mätas i dussintals kilometer per sekund, har de enbart i kraft av sin rörelse en enorm energi.

Brinner upp i atmosfären

När en utifrån kommande sten får kontakt med luften, bromsas rörelsen automatiskt av friktionsmotståndet. Därmed omvandlas energin till värme, som får stenens material eller en del av det att smälta och förångas.

Både värmen och det förångade materialet avsätts längs banan. Det är på detta sätt en meteor uppstår.

Den typiska meteoren bildas av en partikel stor som ett sandkorn.

Meteoriter är "överlevare"

Större partiklar, till exempel stora som en ärta, sänder ut ett kraftigt ljus, ofta åtföljt av en enorm smäll. Större stenar leder till ännu kraftigare förlopp, och i sådana fall händer det även att stenen överlever passagen ned genom atmosfären – det är denna rest som kallas en meteorit.

Eftersom en inkommande kropp strängt taget kan kallas en meteorit först efter nedslaget, omtalar man ofta själva den ”himmelska” stenen som en meteorid.

Har den en viss storlek, kallar man den istället för en asteroid, i likhet med den ursprungliga beteckningen för de småplaneter, som ligger i ett bälte mellan Mars och Jupiter.