Tauriderne top

Se eldkulor på natthimlen

En spektakulär syn väntar när jorden rör sig genom meteorsvärmen Tauriderna. De brinnande småstenarna skapar stora ljuskulor på natthimlen.

10 november 2016 av Karine Kirkebæk

Under sensommaren och hösten är det säsong för stjärnfall och meteorregn.

Den 11 och 12 november träffas himlen av meteorsvärmen Tauriderna och även om det inte kommer att medföra någon stor svärm av stjärnfall så är Tauriderna fortfarande spektakulära.

Vad den inte har i kvantitet har den i lysande eldkulor.

Meteorsvärmen Perseiderna som rörde sig över himlen i augusti medförde cirka 200 stjärnfall i timmen, men Tauriderna är klarare och starkare.

5-10 lysande kulor på himlen

Tauriderna framträder klart runt midnatt både den 11 och 12 november och för med sig cirka 5-10 skinande eldkulor per timme.

Tauriderna härrör från stjärnbilden Oxen som du exempelvis kan hitta med hjälp av stjärnappen Star Walk eller genom att titta i sydostlig riktning. Men stjärnfallen är synliga över hela himlen.

>> Upplev hur solen blir svart över Sydstaterna tillsammans med Illustrerad Vetenskap

Den 11 och 12 november lyser månen starkt eftersom den bara är några få dagar kvar till fullmåne. Men trots det är det möjligt att se de vackra stjärnfallen på himlen.

Härstammar från resterna av komet

Varje år vid den här tiden rör sig jorden genom Tauriderna i sin bana. Tauriderna tros vara resterna av kometen Encke (2P/Encke).

Bild av Tauriderna år 2012. Foto: Mike Lewinski/Flick

Spillrorna av kometen är kvar i det inre solsystemet och när dess stenar och gruskorn brinner upp i vår atmosfär skapas lysande stjärnfall.