Eta-Aquariderna kvarlämnar glödande spår på himlen som stannar kvar i flera sekunder.

© JESPER GRØNNE

Rester av Halleys komet brakar in i atmosfären

I maj störtar en svärm av meteorer mot vår planet i 237 000 kilometer i timmen. Så skynda dig ut i mörkret och se hur de kosmiska gästerna kvarlämnar glödande spår på himlen.

4 maj 2018 av Jesper Grønne

Meteorskuren Eta-Aquariderna återvänder varje vår i april och maj.

Meteorerna är rester av den så kallade Halleys komet som kommer förbi jorden med cirka 75 års mellanrum – senast år 1986 och nästa gång år 2061.

På sin väg runt solsystemet efterlämnar kometen stoft som består av is och små stenbitar. Varje år när jorden kolliderar med stoftet brinner de små partiklarna upp i atmosfären vilket vi kan se som stjärnfall.

Halleys komet ger även upphov till meteorsvärmen Orioniderna i oktober.

Eta-Aquariderna är kända för den höga hastighet som de träffar atmosfären med.

Kollisionerna sker i cirka 237 000 kilometer i timmen. Den höga hastigheten resulterar i att de ofta kvarlämnar en glödande stråle av ljus på himlen som kan vara i åtskilliga sekunder eller till och med upp till minuter.

Så gör du

• Eta-Aquariderna når sin kulmen den 7 maj, men du kan se dem fram till mit ten av maj. De ger vanligtvis tio till 30 stjärnfall per timme. Bästa tidpunkten för att se dem är timmarna innan soluppgång.

• Meteorernas källa ligger i öster i stjärnbilden Vattumannen, men de kan dyka upp överallt på himlen. De syns bäst mot sydost eller söder där himlen är mörkare.

• Ställ gärna kameran på ett stativ och använd ett vinkelobjektiv om du vill ta bilder. Använd en fjärrstyrd eller inbyggd intervalltimer så att kameran tar bilder med jämna mellanrum.

Gå på upptäckt i universum

De brinnande resterna av Halleys komet är bara ett av de fenomen som dyker upp på himlen den här våren.

Våren är full av astronomiska upplevelser, som du kan uppleva med en kraftig kikare. Om du vill uppleva dem kan du nu skaffa dig det ultimata startpaketet:

• En kraftfull handkikare att gå på upptäcktsfärd i solsystemet med.
  • En guide till stjärnhimlen 2018, så att du vet var du ska titta och när.
  • Två nummer av Illustrerad Vetenskap som förbereder dig för vad du ska hålla utkik efter.

Du kan eventuellt rikta kikaren mot stjärnbilden Orion och se den röda superjätten Betelgeuse senare i år – ett fenomen du kan se med kikaren från Mitilux.