Tjeljabinsk meteorite

Två år senare: Rysk meteor är fortfarande en gåta

Forskarna är två år efter att en meteor exploderade över den ryska staden Tjeljabinsk, fortfarande djupt konfunderade över varifrån rymdstenen kommer.

17 februari 2015 av Carsten Nymann

1200 personer skadades – de flesta för att de träffades av krossat fönsterglas - när en meteor den 15 februari för två år sedan brakade ner i Ryssland.

Meteoren som anses ha varit en cirka 20 meter bred asteroid dök bokstavligen talat upp ur det blå.

Inga astronomer hade upptäckt rymdstenen i tid, än mindre fastslagit dess bana, innan den exploderade i luften över staden Tjeljabinsk.

Meteor fortsättare förundra forskare

Faktiskt har forskarna i dag – efter två års intensiv granskning – fortfarande inte löst mysteriet med Tjeljabinsk-meteoren.

Vid en första anblick bedömde astronomerna att meteoren var en bit som hade brutits av en större, två kilometer bred asteroid kallad 1999 NC43.

Men en närmare uträkning av NC43:s bana och en analys av asteroidens mineralsammansättning visade att den inte liknande den ryska meteoren.

Meteor var järnfattig

Prover av en meteorit från Tjeljabinsk-nedslaget visar enligt forskarna att den är en så kallad LL-kondrit med ett förhållandevis lågt innehåll av järn och metall.

Asteroiden NC43 har en sammansättning som skiljer sig väsentligt denna, sammanfattar forskare från Planetary Science Institute i Arizona, USA i en rapport i tidskriften Icarus.

Svårt att få syn på en meteor

Rapporten fastslår också att forskarna har utomordentligt svårt att fastslå vilken asteroid som kunde ha skickat en meteor i riktning mot jorden.

Orsaken är att de flesta asteroider är ganska små och har oregelbundna omloppsbanor runt solen, vilket gör att forskarna har svårt att koppla dem till specifika meteornedslag.

Jordens meteorförsvar är sårbart

Den meteor som träffade Tjeljabinsk har även belyst en rad svagheter i jordens meteorberedskap, vilket har dragit i gång flera initiativ världen över.

Den europeiske rymdorganisationen ESA kommer t.ex. upprätta ett asteroid-varningscenter, och den privata organisationen B612 kommer 2018 skicka upp ett rymdteleskop som specifikt kommer hålla öga med hotande asteroider.

Ordbok

Meteor: Objekt som faller in i jordens atmosfär. Typiskt asteroider eller bitar av asteroider.

Meteorit: De brända resterna av en meteor. Det är endast mycket stora meteorer som inte brinner upp i atmosfären.

Asteroid: En miniplanet som typiskt består av sten och järn. De flesta asteroider kretsar i stabila omloppsbanor i ett bälte mellan Mars och Jupiter.

Komet: Himlakropp som framförallt består av is och damm. Rör sig snabbare och i längre banor än asteroider.