Geminiderne

Asteroid sätter himlen i brand i natt

Årets starkaste meteorregn träffar oss i natt när vi passerar Geminiderna – stoftrester från en uttorkad asteroid.

13 december 2016 av Babak Arvanaghi

Upp emot 160 stjärnfall i timmen lyser upp himlen när Geminiderna träffar oss i natt. Stjärnfallen rör sig långsamt över himlen och har ett gulaktigt sken.

Meteorsvärmen är årets bästa chans att få se stjärnfall och den pågår fram till den 17 december, men den bästa möjligheten att få se det vackra fenomenet är i natt när stjärnfallen når maximal effekt.

Jupiter skapar stjärnregn

Geminiderna skiljer sig mycket jämfört med andra meteorsvärmar som träffar oss och för var år som går blir den mer kraftfull.

Meteorer orsakas i regel av stoft från kometsvansar, men Geminiderna härstammar från en asteroid som inte har någon lång svans av stoft och is efter sig.

Forskarna vet inte varför asteroiden 3200 Phaeton bildar stjärnfall, men de tror att det kan bero på att asteroiden kommer så pass nära solen i sin bana att den torkar, spricker och avger stoftpartiklar.

Därefter dras partiklarna in i jordens bana av Jupiters enorma gravitation och för varje år som går avges fler partiklar, vilket i sin tur leder till fler stjärnfall.

Undvik månens ljus

Fullmånen är som fullast samtidigt som Geminiderna har sitt maximum. Det gör den upplevelsen av de många stjärnfallen till en utmaning eftersom månen befinner sig nära meteorskurens källa.

Det kan därför vara en god idé att ställa sig intill ett träd som kan hjälpa till att skärma av för månens starka ljus.

Geminiderna fyller hela himlen och det innebär att bör finnas stora chanser att få se dem även om du inte tittar direkt mot källan.