Mercury_solar system theme

Merkurius: Planeten utan årstider

Visste du att planeten Merkurius är den planet i solsystemet som ligger närmast solen? Läs fler fakta om Merkurius här.

5 maj 2014 av Lone Djernis Olsen

Planeten Merkurius

Planeten Merkurius är den planet i solsystemet som ligger närmast solen. Merkurius yta är en öde och karg stenöken täckt av kratrar.

På dagen kan temperaturen på Merkurius yta nå upp till 430 grader, men på natten faller den till minus 170. Det beror på att Merkurius inte har någon atmosfär som kan hålla fast värmen när solen går ned. Vid polerna är temperaturen alltid under minus 90 grader.

Yta fylld med kratrar

Merkurius är en stenplanet precis som jorden, men ytan är karg och öde. Det förekommer varken jordbävningar eller vulkanutbrott på Merkurius, och eftersom det inte finns någon atmosfär som kan skapa vind eller regn har inga meteorkratrar utplånats med tiden. Därför är ytan täckt av kratrar precis som månens.

Merkurius har inga årstider

Merkurius har inga årstider eftersom planetens rotationsaxel i stort sett inte lutar. I gengäld är dess bana runt solen mer ellipsformad än någon av de andra planeternas. När Merkurius är längst bort från solen är den 1,5 gånger längre bort än när den är närmast.

Merkurius kan då och då ses från jorden vid soluppgång och solnedgång, men då den står mycket nära solen på himlen kan den vara svår att få syn på.

Två sonder har besökt planeten Merkurius

Hittills har två obemannade sonder besökt planeten Merkurius. Den första var den amerikanska sonden Mariner 10 som flög förbi Merkurius tre gånger mellan 1974 och 1975. Den andra var MESSENGER som också var amerikansk. Den nådde fram till Merkurius 2008 och lade sig i omlopp runt planeten 2011.

Läs mer om de andra planeterna i solsystemet.

Fakta om Merkurius

Radie: 2440 km Antal månar: 0 Avstånd till solen: Som minst: 46 miljoner km Som mest: 69,8 miljoner km Merkurius temperatur: 167 °C (i genomsnitt)

Utforska de djupaste haven och de mest avlägsna galaxerna

Få 3 nr av Illustrerad Vetenskap för 79,00. Klicka här.