© Nasa

Ta en rymdpromenad: Utforska Mars röda landskap i en virtuell verklighet

Upplev Curiositys dramatiska landning på Mars och besök de viktigaste platserna för Nasas utforskning av planeten. Nasa och Google har skapat en vandringsled på den röda planeten utifrån drygt 200 000 bilder - och du kan enkelt ta dig dit direkt från ditt vardagsrum.

16 november 2017 av Jakob Mikael Espersen

Drömmer du om att hinna med en tur till Mars under ditt liv, men inser att det verkar osannolikt att du ska bli en del av det första astronautteamet som skickas dit?

Då finns det möjlighet att besöka jordens grannplanet på ett annat sätt.

I samarbete med Google har Nasa tagit fram Access Mars - en virtual reality-resa till den röda planet.

Säg hej till Curiosity i rymden

Access Mars har skapats utifrån bilder som rymdfarkosten Curiosity har tagit.

Curiosity landade på Mars 2012 och började omedelbart därefter ta bilder. Hittills har Nasa mottagit drygt 200 000 bilder från Curiosity.

Missa aldrig de viktigaste vetenskapliga nyheterna – med Illustrerad Vetenskaps NYHETSBREV direkt i din inkorg

Bilderna har tidigare använts som 3D-modeller för forskare, men nu har Google gjort upplevelsen mer turistvänlig.

I Access Mars har du en Nasa-medarbetare i örat som förklarar vad du ser, och många av Nasas viktigaste upptäckter på Mars finns med på rundturen.

Nasa uppdaterar landskapet allt eftersom Curiosity skickar hem nya bilder till jorden.

Curiositys placering på planeten ändras konstant och därför är det möjligt att säga "hej" till den flitige fotografen just där rymdfarkosten befinner sig för tillfället.

VR-glasögon ger dig en bättre upplevelse

Access Mars finns på nätet och därför kan du hoppa direkt in landskapet utan att behöva installera något i din mobil. Och om du har virtual reality-glasögon på får du en ännu bättre upplevelse av besöket.

JUST NU får du smarta virtual reality-glasögon samt två nummer av Illustrerad Vetenskap för 39:50.

Resan till Mars är enkel att göra med VR BOX. Det är bara att placera din smartmobil i glasögonen och vips! så står du på den röda planeten eller i andra virtuella världar.