Mars yta

Sensationell upptäckt: Mars har flytande vatten

En gång i tiden var Mars fullt av flytande vatten. Det är planeten kanske fortfarande, avslöjade Nasa på en presskonferens på måndagen.

28 september 2015 av Babak Arvanaghi

Vid en stor presskonferens avslöjade den amerikanska luftfartsorganisationen i går att de har funnit svaret på ett av Mars största mysterier: Forskare har upptäckt flytande vatten på Mars.

En upptäckt som kan få enorm betydelse för oss människor. I första hand kan vattnet visa sig vara en grogrund för primitiva livsformer, och därmed lösa mysteriet om huruvida vi är ensamma i universum. På längre sikt kan vattnet göra det avsevärt lättare för oss människor att kolonisera vår röda granne.

Mars hade vatten för tre miljarder år sedan

Forskarna har länge varit eniga om att för omkring tre miljarder år sedan fanns stora mängder flytande vatten på Mars. Både i form av floder, sjöar och oceaner. Men de flesta har dessutom varit eniga om att allt vatten har varit samlat som is på planetens poler.

Ett antagande som Nasa nu har motbevisat.

Bilder av Mars avslöjade vattnet

Fyndet gjordes genom att studera bilder av planeten som tagits av både rymdbilar på planetens yta och av sonder som har kretsat runt vår närmaste granne.

År 2011 upptäckte forskare ett par mörka ränder på planetens yta på bergssidor som är vända mot solen – de så kallade Recurring Slope Linea eller bara RSL. Forskarna misstänkte att ränderna kunde har skapats av vatten som har runnit längs sidorna. Det är den misstanken som Nasa nu har bekräftat.

Genom att använda nyutvecklade metoder för att analysera kemiska ämnen, har forskarna hittat saltlösningar som bara kan existera om de har varit i kontakt med vatten. Vattnet är troligen extremt salt. Annars skulle det frysa på Mars, där genomsnittstemperaturen är 60 minusgrader.

Uppdrag till Mars blir lättare

Enligt Nasa blir vattnet på planeten oumbärligt när bemannade uppdrag en dag landar på Mars. Det skapar förutsättningar för att vi ska kunna överleva på den annars ofruktbara planeten. Organisationen har själv planer på att skicka ett bemannat uppdrag till planeten inom de närmaste 20 åren.

Utöver det uppskattar organisationens experter att det högst sannolikt betyder att det finns liv på planeten. På en direkt fråga under presskonferensen svarade Jim Green, chef för Nasas Planetary Science, att så vitt vi vet finns det liv överallt där det finns flytande vatten.

Nästa steg blir att skicka sonder till planeten, som ska närstudera områdena med RSL som har observerats. Bland annat ska man undersöka om det finns grundvatten på planeten.