nb_u39 Maven

Rymdkapplöpning: Åtta uppdrag jagar liv på Mars

Inte mindre än två sonder anlände till Mars den här veckan, och antalet uppdrag till den röda planeten är nu uppe i åtta. Målet är att besvara några av planetens största gåtor: Varför är ytan karg, och finns där fortfarande spår av liv?

25 september 2014 av Carsten Nymann

Först var det NASA:s Maven, som med hjälp av sondens sex raketer lade sig i omloppsbana runt Mars i söndags.

Och i onsdags var det indiska Mangalyaans tur.

Sonden, vars namn är en sammanslagning av orden Mars och fartyg på sanskrit, ska precis som Maven utföra mätningar i planetens atmosfär.

Metan kan vara tecken på liv

En av huvuduppgifterna för Mangalyaan är att leta efter metan i luften över Mars.

Finns det rester av gasen i atmosfären kan det vara tecken på biologisk aktivitet på eller direkt under planetens yta.

Maven-sonden ska däremot svara på varför all luften har försvunnit från Mars.

Mars har en gång haft vatten

I dag är planetens atmosfär extremt tunn och trycket vid ytan är blott 0,6 procent av vad det är på jorden.

Ytans landskap är präglat av att flödande vatten har skurit ut kanaler i berggrunden, men med nutidens atmosfär skulle vatten genast koka bort från ytan.

Därför måste Mars vid en tidpunkt ha haft en tjockare atmosfär.

Solen har kokat bort atmosfären

En av teorierna bakom den förångade atmosfären som Maven ska pröva är om stormar av partiklar från solen helt enkelt med tiden har slitit bort luftmolekylerna.

Mars är nämligen inte – som jorden – skyddad mot solens elektromagnetiska strålning av ett magnetfält.

Åtta uppdrag på Mars

Sedan 1996 har Mars-forskningen upplevt en renässans, och Maven och Mangalyaan ansluter till tre andra sonder från respektive USA och Europa, som befinner sig i omloppsbana runt planeten.

På själva ytan rullar tre Mars-rovers, Curiosity, Odyssey och Opportunity runt och tar prover, och NASA planerar ytterligare två framtida uppdrag till planeten.