nb_u49 Orion

NASA redo för Marsresa 2035

Veckan har stått i rymdkapselns Orions tecken, och NASA har för första gången satt ett datum för när organisationen räknar med att kunna landa på Mars.

4 december 2014 av Carsten Nymann

Ett framtida Mars-uppdrag har från och till legat på ritbordet hos NASA otaliga gånger sedan Apollo 17 sist besökte månen 1972.

Med veckans testflygning av den nya besättningsmodulen, Orion, kom drömmen ännu lite närmare.

Inte minst för att NASA för första gången har stuckit ut hakan och på en presskonferens satt ett datum för när organisationen räknar med att kunna landa på den röda planeten.

I mitten av 2030-talet räknar NASA med att de första människorna kan promenera runt på Mars.

Asteroid blir första stopp på vägen till Mars

Men vi behöver inte vänta riktigt så länge på nästa stora milstolpe. NASA planerar nämligen fyra bemannade resor till asteroider mellan jorden och Mars 2025.

Besättningsmodulen Orion, som rymmer 20 kubikmeter, varav nio kubikmeter är reserverade för astronauterna, är dock inte det enda som ska färdigutvecklas innan dess.

Marsraket blir världens mest kraftfulla

NASA utvecklar nämligen en helt ny raket kallad Space Launch System (SLS), som skal sända upp framtidens uppdrag i rymden.

SLS blir den mest kraftfulla raket som någonsin tillverkats på jorden, och Marsraketen kommer i största konfiguration kunna lyfta en last på 130 ton ut i rymden.

Det är 20 procent mer än vad Saturn V-raketen, som skickade upp Apollo-kapslarna, var kapabel till.