Tsunami på Mars topbillede

Megatsunamier härjade på Mars

För cirka 3,4 miljarder år sedan drabbades Mars av en gigantisk, våt katastrof då två monstervågor på upp emot 120 meter vällde fram över planeten.

19 oktober 2016

En gigantisk mur av rött vatten reser sig plötsligt till skyskrapshöjd och dundrar iväg fort som ett jetplan.

Ungefär så såg det ut på Mars för cirka 3,4 miljarder år sedan när två megatsunamier härjade på den röda planeten, enligt forskare från bland annat Nasas Ames Research Center i Kalifornien och Planetary Science Institute i Arizona, båda i USA.

När monstervågorna rullade fram släpade de med sig kolossala stenar som var upp till tio meter stora. När vattnet sedan drog sig tillbaka till havet skar vattenmassorna mer än 20 kilometer långa och upp till 200 meter breda kanaler i landskapet.

Satellitbilder avslöjar tsunamierna

Nya satellitbilder av de norra slätterna på Mars har lett forskarna in på spåren av de våldsamma händelser som troligen utspelades drygt en miljard år efter det att vårt solsystem bildats.

Vid den tiden var den röda planeten sannolikt både våt och betydligt varmare än den är i dag.

Nasas bilddokumentation:

De våldsamma naturkrafterna har efterlämnat tydliga spår på Mars både i form av jättestenar som befinner sig i fel område och enorma återloppskanaler på planetens yta. |

? Bevis 1: Jättesten. När flodvågorna rullade fram bar de med sig enorma stenblock flera kilometer in på land.

? Bevis 2: Kanaler. När vattnet drog sig tillbaka till havet efter tsunamierna grävde sig återloppskanaler ner i planetens yta.

? Bevis 3: Avlagringar. Tungor av avlagringar vittnar om hav och drastiska ändringar av vattennivån.

Tsunamierna var upp emot 120 meter höga

Vågorna uppstod troligen när två asteroider eller kometer med några miljoner års mellanrum brakade ned i det kalla havet på det norra halvklotet och var för sig skapade en krater på uppskattningsvis omkring 30 kilometer i diameter.

Detta utlöste de gigantiska flodvågor som enligt forskarnas beräkningar var minst 50 meter och på sina ställen till och med 120 meter höga.

Medan den första tsunamin översvämmade en yta på omkring 800 000 kvadratkilometer – ett område stort som Turkiet – satte den andra ett område på omkring en miljon kvadratkilometer under vatten. Det motsvarar Egyptens yta.

Vatten på Mars bidrar till spekulationer om liv