Mars igloo 3D

Marskolonier i 3D tar form

Nasa har hållit en stor tävling för att få inspiration till bebyggelse på Mars. Kolonierna ska kunna skrivas ut i 3D med så lite mänsklig inblandning som möjligt.

15 oktober 2015 av Karine Kirkebæk

Hur ska vi bo ute i rymden? Nasa drömmer stort och inkluderar alla i sin dröm. Rymdorganisationen har hållit en stor tävling, där utmaningen var att formge ett 3D-utskrivet hus till Nasas nästa stora satsning: Mars.

Kolonierna ska vara en säker, funktionell och behaglig plats att bo i för upptäcktsresande i rymden.

Mars får igloor

Vinnaren av tävlingen blev företagen Clouds AO och SEArch med sin 3D-utskrivna igloo, ICE HOUSE, som är tillverkad av is. Och eftersom Mars har enorma mängder is är den här tekniken mycket intressant för Nasa. Den har också en speciell form och Mars låga temperaturer på de norra breddgraderna gör det möjligt att bygga ett beständigt skal av is, som inte bara omsluter bostaden utan även en inbyggd trädgård.

Trädgården förser astronauterna med både mat och syre. Isen har också den funktionen att det naturliga ljuset kan tränga in samtidigt som den skyddar mot strålning från rymden.

3D-igloon på Mars

Inspirerar till rymdinnovation på Mars

Tävlingen var ett snillrikt drag för att inspirera till innovation och kreativitet bland några av världens skickligaste arkitekter och ingenjörer. En del av deltagarna arbetar med rymdkonstruktioner till vardags, medan andra vanligtvis har sina ritbord, material och byggplatser stadigt förankrade på jorden.

Och ett par av de största arkitekterna har deltagit i tävlingens första del. På tävlingens upplopp kunde man bland annat finna den berömde brittiske arkitekten Norman Foster.

Bostäder på Mars byggs i flera etapper

Norman Foster föreställer sig att hus på Mars ska byggas i tre etapper:

• Först gräver robotar ett 1,5 meter djupt hål, där huset ska stå.

• Därefter levereras uppblåsbara moduler till Mars, som ska utgöra kärnan av kolonin.

• Till sist smälter små robotar den lösa jorden på Mars och använder den som fogmassa mellan huset och planeten.

Och motivationen för att skapa en bra design har varit stor. Vinnaren har tilldelats ett pris på drygt 18 miljoner kronor. I nästa del av tävlingen ska kolonierna skrivas ut och testas.