drilling for ice on Mars

Mars har massor av is under ytan

En rymdsond har hittat is närmare Mars' ekvator än tidigare känt och flera hundra meter under ytan.

13 december 2010
#is

Ingen tvivlar på att det finns is på Mars. Astronomerna kan nämligen direkt se den vita isen vid de båda polerna, där den utgör ett många meter tjockt lager. Nu har emellertid rymdsonden Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) även funnit is mycket närmare Mars ekvator på en breddgrad, som här på jorden skulle motsvara södra Europa.

Isen befinner sig flera hundra meter under ytan i området Deuteronilus Mensae, som ligger på 42,2 grader nordlig bredd i ett geologiskt sett mycket spännande landskap. Här går gränsen mellan ett gammalt, kratertäckt landskap och den platta och lågt liggande norra slätten Vastitas Borealis, som kan ha varit täckt av ett hav för mer än två miljarder år sedan.

Själva landskapet är ett virrvarr av fristående klippor, platta slätter och klyftor. Utåt sett finns det inte mycket att se utöver det sedvanliga röda och dammtäckta landskapet. MRO har dock en speciell radaranläggning, som kan avslöja dolda isförekomster.

Ice on Mars

Det rör sig om verkligt stora mängder av is över ett område med en utsträckning av flera hundra kilometer. Isen befinner sig speciellt under kratrar, dalar och branta sluttningar. Kanske har området en gång i tiden varit helt täckt av is, men en torrare period har fått isen att förångas, undantaget i dessa områden, där isen har varit särskilt skyddad.

Isen på Mars

Mars Reconnaissance Orbiter har hittat is flera hundra ­meter under Mars yta i ett område på 42,2 grader nordlig bredd och 24,7 grader ostlig längd. Isen ligger väl dold flera hundra meter under ­planetens rörliga yta.