nb_u16 Mars

Mars glaciärer fulla av vatten

Underjordiska glaciärer på Mars innehåller tillräckligt med vatten för att täcka hela den röda planetens yta.

16 april 2015 av Babak Arvanaghi

Under den röda ytan av sand och damm döljer Mars enorma glaciärer. Beräkningar från Niels Bohr-institutet i Köpenhamn tyder på att de underjordiska glaciärerna består av upp mot 150 miljarder kubikmeter fryst vatten. Det är tillräckligt för att täcka den röda planeten under ett metertjockt lager vatten.

Beräkningar visar isens rörelser

De underjordiska glaciärformationernas existens på både Mars norra och södra halvklot har länge varit kända. Det nya forskningsprojektet har räknat på radarmätningar av glaciärerna från de senaste tio åren, för att bestämma storleken på dem och mängden vatten i dem.

Beräkningsmetoden har ett en inblick i hur glaciäraktiviteten på Mars är, och hur isen rör sig på den röda planeten.

Damm skyddade vatten mot förångning

Forskningsprojektet är ett steg på vägen mot att lösa mysteriet om vad som hände med Mars vatten. Planeten är i dag karg och ödslig, men har tidigare varit hem för oceaner, sjöar och områden som har kunnat inrymt mikrober.

Det tjocka lagret damm som ligger ovanpå glaciärerna är enligt forskarna anledningen till att de inte har förångats från Mars tillsammans med resten av planetens vatten.

Mars i siffror