Mars solsystem

Mars formades av vilsekomna jättar

Mars är onaturligt liten i förhållande till sitt läge i solsystemet. Nu visar datorsimuleringar av solsystemets utveckling varför.

15 juli 2013 av Henrik Bendix

Jorden är nio gånger så tung som Mars och har dubbelt så stor diameter. Vår grannplanets blygsamma storlek har varit väldigt svår för astronomerna att förklara. Om planeterna bildades från samma skiva av materia runt solen, borde de mittre planeterna nämligen vara störst och de yttersta minst. Sådant är mönstret i solsystemet – alltså med undantag för Mars.

Pressen från Jupiter

Nya datormodeller har emellertid visat att Jupiter bildades på bara några miljoner år och tidigt i solsystemets historia vandrade cirka 300 miljoner kilometer in mot solen. Där pressade jätteplaneten samman materian i det inre solsystemet hårt, innan den vände om och tog vägen ut till sin nuvarande bana.

Mars låg utanför

Vid den tiden hade de inre planeterna ännu inte bildats. I stället kretsade tusentals kilometerstora stenblock och några få större planetgroddar runt solen. Under loppet av 30–50 miljoner år växte Venus och jorden sig allt större i den centrala delen av skivan, där det fanns massor av materia, medan Mars hamnade helt utanför skivan och därför inte blev så stor.

Förutom att förklara Mars storlek löser de nya datormodellerna också en rad av solsystemets andra gåtor, däribland hur jorden fick sitt vatten, varför månen har så många kratrar och varifrån gasplaneternas många månar härstammar.

Läs mer om universums giganter

Det kan du läsa mycket mer om i Illustrerad Vetenskaps artikel "Giganter härjade i solsystemet". Prenumererar du på Illustrerad Vetenskap kan du ladda ned artikeln med hjälp av knappen härnedan.

Inte prenumerant? Få ett fint erbjudande här