Mars_solar system theme

Mars: Den röda planeten

Visste du att det högsta berget i solsystemet finns på planeten Mars? Berget heter Olympus Mons och häver sig hela 22 km över ytan? Läs flera fakta om Mars här på sidan.

5 maj 2014 av Lone Djernis Olsen

Planeten Mars

Planeten Mars är den mest utforskade planeten i solsystemet, och forskarna menar att den en gång har liknat jorden.

Mars är en stenplanet som jorden. I dag är Mars yta torr och dammig, men de sonder och robotbilar som har utforskat planetens yta sedan 1970-talet har hittat tecken på att det tidigare har funnits vatten på Mars - till och med floder. På den tiden hade Mars även en tjockare atmosfär och var på det stora hela mer lämpad som hemvist för liv som vi definierar det i dag.

Mars är för liten för att behålla en atmosfär

Mars är så liten att dess gravitation inte kunde hålla fast atmosfären och den försvann långsamt ut i rymden. Därför är Mars i dag karg och öde, allt flytande vatten på ytan förångades ombedelbart på grund av det låga trycket, och ytan härjas av strålning från solen som är förödande för liv.

Marsbas på väg

Ändå är Mars den planet i solsystemet som forskarna menar är lättast för oss människor att kolonisera, och många forskare arbetar på planer för hur vi kan komma dit och och bygga en permanent bas. Därför är Mars även den av planeterna i solsystemet som vi har utforskat mest. Ännu har ingen människa satt sin fot på Mars.

Höga berg och djupa sprickor

Mars kallas också den röda planeten, för att dammet som täcker ytan har en rödaktig färg. På Mars finns solsystemets högsta berg, Olympus Mons, en utslocknad vulkan som sträcker sig 22 km över ytan. Därutöver finns även solsystemets största förkastningssystem, Valles Marineris, på Mars. Sprickan är 4000 km lång, 200 km bred och 7 km djup.

Läs mer om de andra planeterna i solsystemet.

Fakta om Mars

Radie: 3390 km Antal månar: 2 Avstånd till solen: 228 miljoner km Mars temperatur: -63 °C (i genomsnitt)

Utforska de djupaste haven och de mest avlägsna galaxerna

Få 3 nr av Illustrerad Vetenskap för 79,00. Klicka här.