Mars top ny

Mars-astronauter riskerar långvariga hjärnskador och demens

De första människorna som går på den röda planetens dammiga yta kan få svårigheter med att komma ihåg sitt rymdäventyr. Det visar en ny undersökning som ännu en gång sätter fokus på hjärnans reaktion på kosmisk strålning.

12 oktober 2016 av Nanna Vium

Drömmer du om att få en plats i den första raketen mot Mars, så att du en gång kan berätta för dina barnbarn om din obarmhärtiga rymdvandring medan de ser på dig i gapande beundran?

Då kan det vara en bra idé att tänka över det en gång till.

Det är nämligen långt ifrån säkert att du kan komma ihåg att du reste 225 miljoner kilometer genom vårt solsystem och sa adjö till jordens magnetfält i flera år.

En ny studie gjort av forskare från bland annat University of California i USA visar nämligen att den mängden kosmisk strålning som astronauterna utsätts för bakom Mars svaga magnetfält och tunna atmosfär kan medföra en rad allvarliga kognitiva biverkningar som hjärnskador, minnesförlust och demens under många år efter det att de tagit av sig rymddräkten.

Kan vara hela livet

Studien är baserad på hjärnskanningar på möss och den styrker en studie från förra året som visade hur den långa resan kan skada hjärnan på kort sikt.

I den här studien har forskarna kommit fram till att astronauterna också kan ha allvarliga hjärnskador sex månader efter hemkomsten – eller längre.

”Många av de kognitiva skadorna kan man ha hela livet,” säger Charles Limoli, professor vid University of California, USA, och en av forskarna bakom studien.

Marsresa skadar kroppen

Jordens magnetfält och atmosfär skyddar oss mot solens farliga strålar och partikelutbrott. Men det skyddet finns inte i yttre rymden. Läs vår stora artikel om de många farorna som lurar på resan till Mars.