Mars Generator

Mars är bara 30 dagar bort med ny raketmotor

Banbrytande fusionsmotor flyttar Mars närmare

22 augusti 2013

Rymdforskarnas dröm att skicka en bemannad farkost till Mars har kommit ett steg närmare ett förverkligande efter att forskare vid University of Washington i USA har presenterat ett revolutionerande förslag på en raketmotor i form av en fusionsraket.

Med raketen kommer framtidens astronauter att kunna tillryggalägga den 55 miljoner kilometer långa resan på 30–90 dagar. Det är en markant förkortning av den hittills beräknade restiden, som enligt NASA är fyra år med nuvarande teknik. Dessutom skulle den nödvändiga mängden bränsle vara både extremt omfattande och dyr – uppskattningsvis skulle bara uppskjutningen kosta över tolv miljarder dollar.

Med den nya energieffektiva fusionsraketen kan färden göras betydligt billigare. Dessutom kommer astronauterna att utsättas för betydligt mindre mängd farlig strålning på grund av den reducerade restiden.

Med NASA-medel i ryggen är forskarna under ledning av astrofysikern John Slough i gång med att utveckla motorn, som skall drivas av kärnfysikaliska reaktioner. Motorn utnyttjar samma typ av processer som producerar energi i solens kärna, och hittills har forskarna i laboratoriet och på datorer testat de flesta av de reaktioner som skall få motorn att fungera. Nästa steg är att kombinera alla de enskilda testerna i ett samlat experiment.

Ännu har de amerikanska rymdforskarna mycket arbete framför sig, innan en funktionsduglig motor blir verklighet, men John Slough och hans kollegor hoppas att en bemannad fusionsraket kommer att kunna sätta kurs mot Mars redan omkring 2030.

1. Plasmakärna En plasmakärna av väte, deuterium och tritium sänds in i motorns fusionskammare.

2. Fusionskammare Tre ringar av litium omsluter plasmakärnan och skapar ett högt tryck, som startar fusionsprocessen.

3. Magneter Magneter runt fusionskammaren dirigerar den frigjorda energin bakåt, så att raketen sänds framåt. Proceduren upprepas en gång i minuten.