Mariner 4 mars teaser image

Nasa tog livet av Marsmänniskan

“Invaders from Mars” var blott en i den ändlösa raden av filmer som fram till 1965 satte skräck i biobesökarna. Fram tills dess trodde man stenhårt att Marmänniskor existerade – men så skickade Nasa rymdsonden Mariner 4 till Mars med en kamera.

25 juni 2015 av Babak Arvanaghi

"Inkräktare från Mars infångar människor - använder dem för ondskefulla syften och förvandlar dem till djävulska förstörelseverktyg!"

Trailern för "Invaders from Mars" (1953) illustrerar mycket väl den rädsla och tro på rymdvarelser som rådde omkring 1950. De flesta trodde att Marsmänniskor existerade och att det bara var en fråga om tid innan vi kom i kontakt med dem.

Men de tankarna skulle Mariner 4 snart göra slut på.

Mariner 4 blev Marsmänniskornas bödel

1965 avlivades myten om liv på den röda planeten effektivt. Som den första rymdsonden någonsin kunde Nasas Mariner 4 skicka närbilder av Mars hem till jorden. Till besvikelse för forskare och science fiction-fans visade bilderna inga tecken på liv.

Mariner 4 flög tätt förbi Mars den 14 och 15 juli 1965 och skickade hem bilder av planetens yta. Det fanns inga Marsmänniskor på den. Foto: NASA

Varken kanalerna eller byggnaderna som man hade förväntat sig att få se fanns där heller. I stället visade bilderna en karg planet med ett ökenliknande landskap. Mariner 4:s instrument visade också att luften inte gick att andas och att den var för kall för att hysa liv (i de former vi känner till).

Bilderna av Mars satte effektivt stopp för spekulationer om liv på Mars – också i fiktionens värld. Rymdvarelserna flyttade ut ur solsystemet och kom inte längre från Mars utan från planeter i fjärran galaxer.

Mariner 4 var tidigt ute

Mänskligheten gav dock inte upp förhoppningen att utforska Mars även om där inte fanns liv. 2024 förväntas rymdprojektet Mars One att ta fyra astronauter till den röda planeten. Läs mer om det ambitiösa rymdäventyret här:

WAR OF THE WORLDS

Foto: The Smithsonian

Det kanske bästa exemplet på rädslan för Marsmänniskor är radiopjäsen "War of the Worlds".

Den 30 oktober 1938 startade en nyhetssändning i de amerikanska radioapparaterna. Tio minuter in i sändningen avbröt man med "braking news" – rymdvarelser hade landstigit i New Jersey.

Telefonerna började ringa på polisstationer och hos radiostationen CBS. De amerikanska invånarna hade panik: Jorden var under attack från Mars. Det var i alla fall vad man trodde.

I verkligheten var nyhetssändningen producerad av skådespelare, som men filmregissören och författaren Orson Welles i spetsen hade framfört ett utdrag från sci-fi-romanen "War of the Worlds" (1898).