© NASA

Illustrerad Vetenskap drar till Mars

Lördagen den 5 maj 2018 skickar Nasa ett nytt Marsuppdrag till den röda planeten. Och Illustrerad Vetenskap är med ombord.

1 maj 2018 av Babak Arvanaghi

Med dunder och brak inleds en drygt sex månader lång resa på lördag när Nasa avfyrar en Atlas V-raket från Vandenberg Air Force Base i Kalifornien i USA.

Ombord på den knappt 60 meter höga raketen finns borren Mars InSight Lander, som ska borra fem meter ned i den röda planetens mark och undersöka hur planeten har uppstått.

Vi följer med

Uppdraget skulle ursprungligen skickats till Mars i mars 2016, men en läcka i landningsfarkostens seismometer gjorde att Nasa sköt upp uppsändningen som i stället sker nu på lördag klockan 13.05 svensk tid.

© NASA

Inför den ursprungliga uppsändningen fanns det en möjlighet att få sitt namn på ett mikrochip som sonden bär med sig till Mars.

Det erbjudandet utnyttjade Illustrerad Vetenskap – och knappt 2,5 miljoner andra människor som gillar Mars – och Nasa skickade tillbaka ett boardingcard til Mars-resan. Och nu är det alltså dags att lösa in det.

På jakt i underjorden

InSight Lander ankommer till Mars den 26 november 2018 och ska där som det första uppdraget undersöka Mars okända inre.

Sonden har bland annat med en seismometer som ska placeras direkt på ytan för att mäta skalv på Mars samt en borr som ska ta prover fem meter ned i marken.

Forskarnas förhoppning är att landningsfarkosten kan ge oss en avgörande inblick i inte bara hur Mars utan alla solsystemets inre planeter skapades för 4,6 miljarder år sedan.

Följ med från din bakgård

Hann du inte att få med ditt namn? Bara lugn – du kan absolut komma nära den röda planeten i alla fall. Om du tecknar en prenumeration på Illustrerad Vetenskap nu så skickar vi med det perfekta erbjudandet till den spirande amatörastronomen:

• En kraftfull kikare att gå på upptäcktsfärd i solsystemet med.
  • En guide till stjärnhimlen 2018, så att du vet vad du ska titta efter och när.
  • Två nummer av Illustrerad Vetenskap som berättar för dig va du ska hålla koll på.

Slå till nu, så får du hela paketet för 59:50 kronor – du sparar 948 kronor.

>>LÖS IN DITT ERBJUDANDE HÄR