Mars UV top

Bilder avslöjar okända sidor av Mars

Från ett säkert avstånd har en av Nasas farkoster tagit avslöjande bilder av Mars. Bilderna lär astronomerna mer om planetens atmosfär, dess moln och varför planeten lyser i mörkret.

28 oktober 2016 av Karine Kirkebæk

Nasa har just publicerat nya ultravioletta bilder från farkosten MAVEN som kretsar runt vår röda grannplanet. Därifrån ska farkosten ta en närmare titt på Mars atmosfär, molnformationer och unika "glöd" natten.

Bilderna är de mest detaljerade i sitt slag och presenterar också helt nya detaljer om planeten.

Mars lyser på natten

Några av de mest intressanta bilderna visar Mars på natten. Där avslöjas det också varför Mars lyser i mörkret.

Mars lyser på natten

Foto: NASA

Att planetens mörklagda sida sänder ut ljus beror på kemiska reaktioner i atmosfären. På Mars beror ljuset på grund av utsläpp av nitrogenmonoxid och nu är första gången vi får se bilder av det.

Våren infinner sig på Mars

Bilder tagna dagtid visar hur atmosfären ändrar sig efter årstiderna. På bilden kan man se att våren är på ingång efter vintern.

Det rosa området är ozonkoncentrationen vid sydpolen. Foto: NASA

Koncentrationen av ozon ökar på vintern och minskar på våren när det återigen finns vattenånga i atmosfären (vintertid är vattenångan fryst och återfinns inte i atmosfären).

Moln virvlar runt

En tredje bild hjälper astronomerna att förstå molnen på Mars. Bilderna är färglagda för att tydliggöra hur molnen (de ljusa fläckarna) virvlar runt på planeten och rör sig mot Mars högsta vulkan, Olympus Mons, på toppen av planeten.

Foto: NASA

Den nya kunskapen som bilderna för med sig kan vara användbar för framtida uppdrag till Mars.