Skulle månens bana påverkas av en komet?

Vad kommer att hända om månen träffas av en stor komet? Kan den slås ur kurs och kanske träffa jorden?

Många kommer ihåg juli 1994, då Jupiter träffades av kometen Shoemaker-Levy 9. Trots de domedagsaktiga nedslagen, som vart och ett framkallade stor oreda på planetens yta, hände det ingenting med Jupiter i sig eller dess bana. Anledningen är att jämfört med Jupiter – och även med jorden och månen – är en komet eller en asteroid ett mycket obetydligt objekt. Skulle månens hastighet bromsas med endast en promille, skulle det krävas ett objekt med en diameter på cirka en tiondel av månens (omkring 350 kilometer) samt att objektet är på väg åt motsatt håll med precis lika hög hastighet. Objekt i den här storleken är oerhört sällsynta bland kometer och asteroider. Inte ens i ett så extremt fall skulle månen emellertid knuffas så mycket ur kurs att den skulle kunna träffa jorden. Det enda som är riktigt farligt är om månen skulle träffas frontalt av ett objekt med en motsvarande massa och hastighet. Månen skulle inte klara kollisonen, och fragment skulle trilla ned på jorden eller gå in i nya banor i en hotande närhet av oss. Risken är dock så liten att händelser som denna hör till science fictionlitteraturen.