Moon surface view

Se NASA:s superbild av månen

NASA har offentliggjort en enormt detaljerad bild av månen, som gör det möjligt att zooma in på de minsta av detaljer på den ojämna ytan.

27 mars 2014

En ny uppseendeväckande bild av månens yta låter betraktaren komma väldigt nära inpå. Upplevelsen är nästan som att sitta i en månlandare.

Med en upplösning på 2 meter per pixel lämnar rymdorganisationen NASA:s senaste bild av månen mycket lite till fantasin. Bilden är så detaljerad att betraktaren kan zooma in på även små detaljer i månens ojämna yta samt studera nya och gamla kratrar.

Bilden är ett lapptäcke

I verkligheten består bilden av i allt 10 582 ihopsatta foton, tagna av rymdsonden Lunar Reconnaissance Orbiter som har kretsat runt månen i fem år.

Motivet täcker ett område på 2,54 miljoner kvadratkilometer vid månens nordpol. Arealen är därmed större än Texas och Alaska tillsammans, och den samlade bilden består av hela 680 gigapixlar.

Rekordhög upplösning

En enkel gigapixel motsvarar en miljard pixlar eller 1000 megapixlar. I jämförelse presterar Nikons digitala systemkamera D800, den av dagens kameror för konsumenter som har högst upplösning, 36,3 megapixlar.

NASA:s bild kan dock heller inte ligga på ett vanligt minneskort för en kamera. Även i komprimerat format upptar bildfilen hela 950 gigabyte.

Filmrullen är 45 cm bred

Gigapixel-bilder är i stort sett alltid sammansatta, digitala bilder precis som NASA:s, eftersom mycket få kameror i världen är i stånd att samla in data motsvarande 1 gigapixel vid en enda exponering.

Ett undantag är den så kallade Gigapxl-kameran, som utvecklades runt milleniumskiftet. För att skapa en bild på fyra gigapixlar använder kameran fysiska negativ, som mäter hela 45x22,5 centimeter.

Du kan gå på upptäcktsfärd i NASA:s månbild här