Lavaströmmar på månen

Slätter på månen skapade av lava

NASA-forskare har gjort en sensationell upptäckt. Den största slätten på månen är ingen nedslagskrater som man hittills har trott.

30 januari 2015

Ny teori om den största slätten på månen

Astronomerna måste skriva om månens historia eftersom forskare vid NASA har gjort ett banbrytande fynd. Hittills har den dominerande teorin varit att månens största slätt, Stormarnas ocean, uppstått vid en våldsam kollision mellan månen och en asteroid i solsystemets kaotiska barndom.

Nu visar data från de båda NASA-rymdsonderna Ebb och Flow att den cirka 2 600 kilometer stora slätten omges av långa, lavafyllda sprickor som bildar en enorm fyrkant.

2012 flög rymdsonderna Ebb och Flow i en bana 55 kilometer över månen. När avståndet mellan sonderna förändrades, kunde forskarna avläsa olikheter i månens tyngdkraftsfält – data som gett ny kunskap om hur månens största slätt bildades.

Månen är formad av geologisk aktivitet - inte asteroider

Om slätten skulle ha uppstått som följd av en kollision med en asteroid, hade månslättens yttergräns varit oval eller rund. Nu anser astronomerna i stället att den enorma månslätten tillkommit i kölvattnet efter häftig geologisk aktivitet kort efter att månen bildats.

Precis som när jordens tektoniska plattor rör sig och framkallar jordskalv, har våldsamma geologiska krafter slitit i månens skorpa vilket resulterat i att skorpan fick sprickor. Rödglödande lava strömmade ut ur sprickorna och översvämmade det slättliknande område på månen som i dag är bekant som Stormarnas hav.

Månen är inte ensam om att ha vulkanisk aktivitet