Gap on the moon Illustration

Månen är geologiskt aktiv

Månen är inte fullt så död som astronomerna trodde. Nya bilder visar att geologiska krafter fortfarande kan vara verksamma.

28 juni 2012

Astronomerna har alltid betraktat månen som ett fullkomligt dött klot, men nu visar nya bilder tecken på att ytan fortfarande omvandlas av geologiska krafter. Bilderna, som är tagna av satelliten Lunar Reconnaissance Orbiter, visar att det på flera ställen finns sprickor – så kallade graben. De kan bara ha bildats genom att tektoniska plattor har dragit isär månens yta.

Astronomerna har länge känt till sådana graben, men de nya bilderna visar att några av dessa sprickor geologiskt sett är mycket unga – ända ned till 50 miljoner år. Som jämförelse med månens ålder på 4,6 miljarder år är 50 miljoner år en synnerligen kort tid, och därför överväger geologerna om uppkomsten av graben är en process som fortfarande pågår. Skulle så vara fallet, är det första gången som astronomerna har observerat en aktiv geologisk process på månen.

Geologerna har hittat flera tecken på att månen krymper – sedan månens uppkomst har dess radie blivit 100 meter mindre. Därmed har ytan blivit mindre, och det har bokstavligt talat bildats rynkor på månytan, där sluttningar vindlar sig många kilometer genom landskapet. Avkylningsprocessen förstår geologerna väl, men de är mer oförstående inför varifrån de krafter kommer som till och med kan slita bitar från månens yta.