Lunar Reconnaissance Orbiter

Kratrar visar månens historia

Lunar Reconnaissance Orbiter har med laser avslöjat spåren efter klotets våldsamma ungdom.

21 mars 2011

Astronomer har gjort en detaljerad kartläggning av månens kratrar, som ger en ny inblick i det karga klotets historia. Istället för att ta traditionella bilder av kratrarna har NASA den här gången mätt deras djup och utbredning direkt med ett avancerat laserinstrument, Lunar Orbiter Laser Altimeter. Instrumentet befinner sig ombord på rymdsonden Lunar Reconnaissance Orbiter, som skickades upp år 2009 och enligt planerna ska kretsa runt månen i upp till fem år.

Kratrarna härrör från meteoritnedslag, och mätningarna har gjort det möjligt att se hur många kratrar som bildats ovanpå varandra, alltså genom att en meteorit har slagit ner i en befintlig krater. I områden med många meteoritnedslag innebär det att antalet kratrar är konstant, eftersom varje ny krater ersätter en gammal. Därför är hittills gjorda försök att förklara månens historia utifrån kratrarna behäftade med stor osäkerhet. Med hjälp av den nya tekniken har James Head vid Brown University i USA beräknat att månen tills för 3,8 miljarder år sedan träffades av många stora meteoriter, varefter dessa blev mindre.

Orientale pool

Undersökningarna har även visat att två områden på månen – den södra framsidan och den norra baksidan – genom tiderna varit mindre utsatta för meteoritnedslag än resten av himlakroppen, och att ytan är relativt orörd på dessa ställen. James Head och hans kollegor anser därför att en framtida månlandning med fördel kan ske på månens södra framsida, eftersom man då kan samla in material, som kan berätta om månens tidigaste historia.