Andromeda Galaxy

Kommer vissa galaxer närmare jorden?

Om fem-sju miljarder år kommer Andromedagalaxen att kollidera med Vintergatan.

5 september 2011

Trots att universum utvidgas, känner vi till cirka 100 galaxer som närmar sig Vintergatan. En av dem är Andromedagalaxen, som om 5–7 miljarder år kommer att kollidera med Vintergatan och skapa en enorm supergalax.

Universum kan jämföras med en ballong, som blåses upp och blir större. Galaxerna ligger på ytan. De flesta galaxer rör sig endast litet och följer bara med ballongen. Eftersom ballongen hela tiden blir större, ser det ut som om galaxerna avlägsnar sig. En del galaxer rör sig dock även själva. Det beror på att galaxer påverkar varandra med sin tyngdkraft. Och det är det som händer mellan Vintergatan och Andromedagalaxen.

Ibland är rörelsen mot oss hos en galax mer uttalad än rörelsen från oss. Galaxers hastighet beräknas genom att man mäter förändringar i ljusets våglängd. Förändringen kan vara en följd av antingen universums utvidgning eller galaxens egen rörelse. Universums utvidgning ökar ljusets våglängd, det vill säga vi ser en rödförskjutning av ljuset.

Galaxens egen rörelse ändrar också ljusets våglängd. Om galaxen avlägsnar sig, ökar våglängden och ger en extra rödförskjutning. Närmar galaxen sig, minskas våglängden, och vi ser en blåförskjutning.

Alla de galaxer som närmar sig oss ligger inom några miljoner ljusårs avstånd. Längre bort sker universums utvidgning så snabbt att den alltid kommer att dominera över en rörelse riktad mot oss.