nb_u46 Rosetta

Vingskjutet kometuppdrag går hektisk tid till mötes

Rymdsonden Rosetta och inte minst landningsmodulen Philae är på plats på kometen 67P. Nu börjar en hektisk tid med massor av experiment, förutsatt att Philae återhämtar sig efter sin landning.

13 november 2014

För forskarna på den europeiska rymdorganisationen ESA har veckan bjudit på lite av en känslomässig bergochdalbana.

Efter en dag med intensiv spänning meddelades det i onsdags vid 17-tiden att Rosett-sondens landningsmodul Philae hade landat på kometen 67P.

Det stod dock snabbt klart att landningen långt ifrån förlöpt enligt planerna.

Philae landade hårt

Varken Philaes raketmotorer, harpuner eller de skruvar som skulle låsa fast dess landningsfötter på ytan fungerade, vilket betydde att det kylskåpsstora instrumentet studsade en hel kilometer bort från sin landningspunkt.

Därför blir ESA-experternas första uppgift att få modulen på rätt köl igen, vilket är lite av en komplicerad uppgift när Philae befinner sig över 500 miljoner kilometer bort.

Utmaningen blir först och främst att manövrera Philae i en position där dess solceller träffas av solens ljus, då den annars kommer få slut på ström inom några få dagar.

En hektisk tid för Philae

Lyckas man med den manövern har Philae en rad bundna uppgifter framför sig under loppet av de kommande månaderna på kometen.

Den allra första sekvensen involverar att borra ungefär 20 cm ner i 67P:s yta och skicka hem sina första data om den isiga klumpens kemiska sammansättning.

Andra fasen involverar samtliga Philaes 10 instrument och kan pågå ända fram till mars nästa år, om batterierna fortsätter kunna laddas upp till dess.

Philae kommer bland annat mäta ytspänning, atmosfär, dygnsrytm, och inte minst isens avdunstning, när kometen närmar sig solen.

Solen sätter stopp för Philae

I början på våren kommer det bli så varmt på kometen att Philae under alla omständigheter upphör att fungera.

Kometen träffar dock inte solen utan kommer bara så nära som 186 miljoner kilometer. Själva Rosetta-sonden kommer följa kometen på avstånd fram till december 2015.