Hale-Bopp

Varifrån kommer isen i kometer?

Det finns ju is i kometer. Vad sker med isen, när kometerna närmar sig solen?

29 september 2010

Kometer beskrivs normalt som smutsiga isberg, eftersom de innehåller stora mängder is blandad med andra ämnen. Kometerna bildades när solsystemet uppstod för 4,5 miljarder år sedan, och det måste betyda att isen fanns på plats vid solsystemets början.

Solen och planeterna bildades från början ur ett gigantiskt moln, som framför allt bestod av väte och helium men också innehöll stora mängder vatten och andra ämnen. Det vet vi från studiet av interstellära moln i vår Vintergata. Vatten är en mycket enkel kemisk förening, så det kanske inte är så märkligt att det förekommer i molnen. Mer överraskande är det att man även finner komplicerade organiska molekyler där.

När det moln ur vilket solsystemet föddes drogs ihop, bildade det solen omgiven av en skiva av stoft och gas, varur planeterna senare uppstod. I utkanten av skivan var det kallt nog för att vatten skulle frysa till is. Därute, långt från solen, uppstod kometerna.

Att vi ändå ofta stöter på kometer nära jorden beror på att deras bana under många år krökts av tyngdkraften från de stora, yttre planeterna. När en komet skickas iväg mot det inre solsystemet, går den långsamt sin undergång till mötes, eftersom den varje gång den passerar solen förlorar en del av sin iskärna. Förångningen visar sig i form av de enorma kometsvansarna, som består av vattenånga och stoft. När jorden var ung, träffades den ofta av kometer som innehöll is, och kanske har jorden fått sina hav från dessa kollisioner. Det är även möjligt att kometerna fört med sig de organiska molekyler som är grunden för livet på jorden.